sbi...23 |
Wysłany: Śro 15:01, 23 Maj 2007 Temat postu: aprilia rsv 1000 factory |
|
Czy ścigacz może być "trendy"? Trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi na tak postawione pytanie. My również nie będziemy na łamach tego serwisu poszukiwali odpowiedzi na nie. Poprzestaniemy na jednym stwierdzeniu: gdyby ścigacze mogłyby być "trendy", to z pewnością za trendy uchodziłaby Aprilia RSV 1000 R Factory.
Dlaczego? Gdyż jest szybka, piękna, bezkompromisowa i droga. Dodatkowo często się psuje, trudno zdobyć do niej części, a jeżeli już uda nam się zdobyć jakąś część, z pewnością będzie bardzo droga.
Aprilia RSV 1000 R Factory jest motocyklem, przy zakupie którego bardziej powinniśmy się kierować emocjami, niż rozumem. Producent reklamuje następcę Aprili RSV Mille jako przedmiot pożądania wyjątkowych maniaków motocyklowych. I w tych kategoriach należy przede wszystkim odbierać produkt włoskiego koncernu.
Technika
Aprilia od dawna chwali się, że swoje motocykle buduje jeszcze tego samego dnia, w którym kończą się wyścigi Moto GP. Zdaniem producenta jest to gwarancja, że całe doświadczenie, wyniesione z Moto GP, trafi do seryjnych ścigaczy tej firmy.
Co to oznacza w przypadku RSV 1000 R Factory? Otóż to, że rama motocykla jest o 5% bardziej sztywna, niż w poprzednim modelu Mille. Waży przy tym o 0,6 kg mniej. W połączeniu z bardzo zwartą budową gwarantuje to znakomite prowadzenie motocykla i daje wrażenie całkowitego panowania nad ścigaczem.
Aby zmniejszyć masę silnika, producent zastosował głowicę i osłonę sprzęgła ze stopów magnezu. Kulturę pracy silnika podnoszą systemy ADVC (zmniejszający wibracje) oraz PPC (zmniejszający podskoki tylnego koła przy gwałtownych zmianach gazu).
Moc silnika jest zwiększona przez system dynamicznego poboru powietrza - Air Runner. Zawór doprowadzający powietrze jest sterowany elektronicznie. Również proces spalania jest sterowany przez komputer w oparciu o wskazania 15 różnych czujników, rozmieszczonych w różnych częściach silnika.
W Aprili RSV 1000 R Factory zastosowano całkowicie nową komorę spalania i układ dolotowy. System smarowania został przeprojektowany tak, aby zapewnić odpowiednio małe tarcie przy obrotach rzędu 11 000 rpm. Zastosowano także 10,3-litrowy airbox, zapewniający odpowiednie ciśnienie doprowadzanego powietrza w całym zakresie obrotów silnika.
Układ wydechowy, to dwa niezależne tłumiki, pokryte powłoką z nierdzewnej stali oraz trój-drożny katalizator z sondą lambda.
Układ hamulcowy Aprili RSV 1000 R Factory został zaprojektowany we współpracy z firmą Brembo. Tarcze przednie mają 320 mm średnicy i są zaciskane przez 4-tłoczkowe zaciski o budowie promieniowej. Z tyłu średnica tarczy, to 220 mm, a zacisk posiada dwa tłoczki.
Zawieszenie przednie, to regulowany teleskop upside-down o średnicy 43 mm renomowanej firmy Ohlins Racing. Teleskop posiada powłokę z azotku tytanu, obniżającą siły tarcia podczas pracy teleskopu. Z tyłu zastosowano aluminiowy wahacz i centralny amortyzator (również Ohlins Racing).
Dlaczego wyjątkowy
Aprilia RSV 1000 R Factory jest zbudowana na hasłach, które u każdego kierowcy ścigacza wywołują mrowienie na plecach. Aluminiowa rama, lżejsza o 0,6 kg w stosunku do modelu Mille, zawieszenie Ohlins, układ hamulcowy Brembo, opony Pirelli Supercorsa, silnik V60° ze stopów magnezu, 139 KM przy 185 kg masy.
Projektanci 1000R Factory zadbali o to, aby każdy parametr opisujących ich dzieło znakomicie prezentował się w męskich periodykach ilustrowanych. Aprilia RSV 1000 R to ścigacz, którym się nie jeździ, lecz obok którego się stoi z otartym podręcznikiem użytkownika w dłoniach, czytając w kółko opis techniczny. Motocykl ten jest zbudowany z epitetów, na dźwięk których każda ładna dziewczyna na chwilę zapomina o fundamentach moralnych naszej cywilizacji, a każdy twardziel chce być twoim kumplem.
Producenci zadbali również o to, aby motocykl nie stał się zbyt powszechny i opatrzony, ustalając jego cenę na wysokim poziomie około 70 000 złotych. Dzięki temu nabywca Aprili RSV 1000 R Factory może być spokojny, że przed modnym klubem w Warszawie nikt nie postawi obok jego ścigacza drugiego, podobnego modelu.
|
|